Terveiset MOB koulutuksesta

12.03.2017

11.3. MOB koulutus Lohjalla.

SPV järjesti jäsenseurojensa kommodoreille ja koulutusvastaaville MOB (Man Overboard) koutuluksen Meriturvassa Lohjalla. Ylven kommodorin ominaisuudessa, pääsin osallistumaan tapahtumaan. Koulutukseen kuului luokkahuone osuus, sekä käytännön harjoituksia altaassa. Päivän aikana heräteltiin kaikkien mieliin ajatuksia tärkeistä turvallisuuteen liittyvistä asioista. Ei pelkästään mietitty, miten MOB tilanteessa saadaan vedenvaraan joutunut pelastettua, vaan keskityttiin myös siihen, miten näiltä tilanteilta voitaisiin välttyä alkujaankin. Asenne, valmistautuminen, varautuminen, suunnittelu ja harjoittelu nousivat keskeisiksi asioiksi monessa keskustelussa. Koitan tähän tiivistää muutamia kurssilta poimittuja ajatuksia muillekin mietittäväksi.

Asenne: Vesillä liikkuessa sopivan nöyrä asenne on aina hyväksi. Luonnonvoimat ovat aina ihmistä vahvempia, joten ei kannata olla liian ylimielinen tai yliarvioida omia kykyjään.

Valmistautuminen: Kannattaa valmistautua hyvin matkaan jo ennen laiturista irtautumista. Kaikki valmistelut, mitkä voi jo tehdä rannassa/laiturissa ja mitkä vähentävät ylimääräistä kannella keikkumista matkan aikana, kannattaa tehdä huolella ennen lähtöä.

Varautuminen: Matkaan lähtiessä kannattaa olla varautunut eri tilanteisiin. Vaikka juuri lähdön hetkellä olisikin helteinen kesäpäivä, sää- ja muut olosuhteet voivat muuttua nopeastikin. Lämmintä vaatetta tulee olla mukana varalta ja miehistön tyytyväisyydestä pitää muutenkin huolehtia (ruoka, juoma). Jos miehistö on viluissaan/nälkäinen/janoinen/kiukkuinen, pienetkin lisähaasteet voivat kehittyä suuriksi ongelmiksi ja silloin myös on todennäköisempää, että joudutaan MOB tilanteeseen. Niin ikään MOB tilanteesta selviytyminen kunnialla on silloin todennäköisesti vaikeampaa.

Suunnittelu: Hyvä suunnitelma on oleellinen mahdollisen MOB tilanteen varalta. Kuka tekee mitäkin ja missä järjestyksessä. On hyvä ymmärtää, onko veneen kyydissä miehistöä, vai matkustajia ja sopia vastuut sen mukaan. On hyvä miettiä valmiiksi "mitä jos" -tilanteiden kautta esimerkiksi miten pelastus onnistuu, mikäli veden varaan putoaakin "se parempi kuski".

Harjoittelu: Kun suunnitelma on olemassa, sitä tietenkin on hyvä myös harjoitella. Esimerkiksi pari fendaria yhteen sidottuna toimii hyvin MOB harjoituksen "nukkena". Toisaalta on myös hyvä harjoitella veneeseen nousua ja nostoa, esimerkiksi laiturissa ollessa, jotta eri tekniikat ja nousu/nostopaikat oman veneen osalta ovat selvillä.

MOB tilanne voi tulla eteen myös jo ennen matkalle lähtöä. Joku saattaa tippua laiturilta tai laiturissa kiinni olevasta veneestä. Sen vuoksi onkin tärkeää varmistaa, että laitureilla on riittävä määrä tikkaita ja köysiä minkä avulla pudonnut pääsee kiipeämään takaisin ylös.

Mikäli kaikesta huolimatta MOB tilanteeseen joudutaan, on oleellista että veteen pudonnut pystytään löytämään myös tuulisena päivänä aaltojen seasta. Jonkun olisi hyvä toimia tähystäjänä, joka pitää pudonneen näkökentässään koko ajan. Toisaalta myös plotterin/navigaattorin MOB nappulan sijainti on hyvä olla "selkärangassa", jotta sitä osaa käyttää tarvittaessa. Kannattaa myös miettiä, olisiko kannella jotain suurempaa kelluvaa materiaalia, mitä voisi heittää paikan merkiksi veteen. Toki tuuli voi äkkiä puhaltaa tällaiset irtotavarat kauaskin, mutta ainakin ylimalkainen suunta pudonneen luo saadaan helpommin otettua. Tämän lisäksi oman veneen osalta tulisi olla selkeänä mielessä, mistä kohdasta on parasta poimia pudonnut takaisin kyytiin? Onko uimaportaita sopivasti perässä, kyljessä? Saako ne vedettyä alas vedestä käsin? Millaisia taljoja voisi käyttää hyväksi nostossa? Miten pudonnut saadaan kyytiin, jos hän ei itse pysty auttamaan (on tajuton, tai niin kylmissään, ettei kykene toimimaan)? Myös oman veneen hallinta tulee olla sillä tasolla, että veneen saa nopeasti ja turvallisesti käännettyä takaisin ja ohjattua pudonneen luo. Navigointiakaan ei sovi tässä kohdassa unohtaa, ettei hätäpäissään aja venettä kivelle/matalaan.

Kurssin käytännönharjoitukset tehtiin Meriturvan altaassa. Pääsimme kokeilemaan millaista on kiivetä märät haalarit ja pelastusliivit päällä erilaisiin aluksiin/veneisiin, laiturille ym. Pääsimme myös nostamaan/nostetuksi erilaisilla apuvälineillä vedestä kuiville. Näistä harjoituksista päälimmäisenä jäi mieleen se, miten nopeasti homma alkaa käymään raskaaksi, kun on märät vaatteet päällä. Nämä harjoitukset tehtiin ~22 asteisessa vedessä, joten jos oikea tilanne sattuisi muulloin kuin keskikesällä, veden lämpötila olisi todennäköisesti merkittävästi kylmempi ja se tekisi tilanteesta vielä vakavamman. MOB tilanteessa ei siis ole yhtään aikaa hukattavaksi.

SPV:lle ja Meriturvan väelle iso kiitos hyvästä kurssipäivästä.